סין הראתה סימנים של התאוששות. לא שאני קונה את הסיפור הזה, אבל השוק – כן. אופטימיות זו הביאה סוף סוף את מדד ההנג-סאנג לטריטוריה חיובית השנה. התשואה של המדד עומדת השנה על 3.9%. המדדים האמריקאים המשיכו לעלות הרבעון. כאשר מתחילת השנה ה SPY מציג תשואה של 19.6% וה DIA תשואה של 17.3%.
התיק שלי המשיך לעלות עם כי בקצב הרבה יותר איטי. מתחילת השנה אני יושב על תשואה של 83.8%.
גאווה ודעה קדומה
לפני מספר ימים דיווחתי על הרכישה החדשה שלי – קוקו. באחת התגובות, Mnakash שאל מדוע דווקא עכשיו פתחתי פוזיציה שם, ועל כך עניתי ש-"רק עכשיו גיליתי את החברה". אבל התשובה הזאת ממש לא מדויקת. ראשית, התעשיה הזאת של "השכלה פרטית" מככבת כבר זמן רב בפורומים ובבלוגים של השקעות ערך, ככה שהייתי מודע לעובדה שרבים רואים כאן ערך. אבל הסתבר לי שקיבלתי איתותים הרבה יותר חזקים, והתעלמתי מהם. לפני מס' ימים דיברתי עם אלי ברעם ואמרתי לו שגם CECO נראית מעניינת על פניו, ואז הוא אמר לי שלפני כשנה הוא כתב לי על CECO. אז עשיתי חיפוש בתיבת-הדואר וגיליתי שבשנה שעברה קיבלתי שלושה אימיילים על CECO – מאלי, מלירון מנור ומשלומי ארדן.
מקרה זה מעלה מספר בעיות. קודם כל – מסתבר שיש לי בעיית זיכרון רצינית. וזאת לא הפעם הראשונה שזה קורה לי (כמו שקרה לי לא מזמן עם עמיחי וקונרד). משום מה אני לא מאחסן בזיכרון מניות שנראו זולות אבל פסלתי אותן. אולי זה בגלל שאני עובר על יותר מדי רעיונות. אני חושב שבכל חודש נתון אני בטח מסתכל (ברמה זו או אחרת) על כמה עשרות רעיונות. בין אם זה מסקרינרים שאני מריץ, פורומים או בלוגים. אז ברור שאני לא יכול לזכור את כל הרעיונות, אבל אולי אני צריך לרשום את הדברים היותר מעניינים ולעבור עליהם מאוחר יותר. כי קרו לי כבר יותר מדי מקרים בהם פסלתי רעיון אבל אח"כ חזרתי אליו והתלהבתי ממנו.
וזה מביא אותי לנקודה השנייה – כשאני קורא את התשובות שנתתי לגבי CECO הן דומות להפליא לרוב התגובות שנכתבו כאן בבלוג לגבי COCO. פסלתי את המניה די מהר על סמך דעה קדומה שהייתה לי לגבי התעשיה הזאת. אם הייתי מסתכל לעומק (כמו שעשיתי החודש) הייתי אולי רואה כבר אז את הערך כאן. בדיוק אותו הדבר קרה לי עם דארט-גרופ (סימול באנגליה – DTG). חברה שפסלתי במשך זמן רב רק בגלל שהיא בעסקי התעופה. למזלי הפכתי את עורי בשני המקרים האלו. דרך אגב, גם את סאונדוויל פסלתי בפעם הראשונה. כשמצאתי אותה היא נסחרה בכ-1.5$ ומשום מה פסלתי אותה. אבל נזכרתי בה לאחר כמה חודשים כשהיא הייתה באוזר ה-2$ ורק אז התחלתי לקנות.
בגלל שאני עובר על כל כך הרבה רעיונות, אין ברירה אלא לסנן חלק גדול מהם די מהר. השאלה היא האם אני לא מסנן מהר מדי. זה משהו שחשבתי עליו די הרבה בשבוע האחרון, אבל עוד אין לי ממש רעיון איך לשפר את הסינון.
פיננסים
בשביל לממן את הרכישה של קוקו, מכרתי חלק מהמניות שהיו לי בגולדמן-זאקס תמורת 166.8$. ללא קשר, חיסלתי כמעט את כל ההשקעה שנשארה לי בליפים. מכרתי כרבע מהליפים של גולדמן זאקס עם סטרייק של 150$ תמורת 16.85$. אח"כ מכרתי עוד 2/3 ממה שנשאר תמורת 19.5$. כמו כן מכרתי קצת תמורת 21.2$. להזכירכם, קניתי אופציות אלו לפני כשנה תמורת 2.55$. ככה שזאת הייתה השקעה מדהימה שתרמה לי המון לתשואה השנה. חלק, כזכור, מכרתי בתחילת השנה וקניתי עם חלק מהכסף ליפים של וולס שגם עלו מאז בצורה מכובדת. אז אפקט הריבית-דריבית כאן היה מדהים.
לפני מספר שבועות גולדמן ירדה די הרבה אז קניתי קצת אופציות ליפ – GS Jan 17 '15 $180 Call תמורת 7.95$ ו-7.9$ – בערך עם 1.5% מההון שלי.
הוספתי הרבה מאוד לכתבי האופציות של ג'יי-פי (סימול JPM-WT) ושל וולס-פארגו (סימול WFC-WT). את אלו של ג'יי-פי אספתי בטווח המחירים של 16.38$-17.17$, ואת אלו של וולס בטווח של 14.31$-14.55$.
ביום המשקיעים של ג'יי-פי הם טענו שהחברה בדרך להרוויח 27.5 מיליארד דולר בשנה. אם נעגל למטה – ל-25 מיליארד, וניתן לחברה מכפיל רווח סביר של 15, נקבל שהחברה שווה 375 מיליארד דולר. מה שאומר שהמניה צריכה לעמוד על כ-100 דולר, וזה אומר שכתב-האופציה צריך לזנק בערך פי 3. לעשות פי 3 על הכסף זה לא דבר של מה בכך (לפחות לא בשבילי). אני מוכן לשבת על כתבי-האופציות האלו אפילו עד הפקיעה בעוד 5 שנים. אני מניח שעד אז אני אעשה עליהם בין פי 3 לפי 5 – או תשואה שנתית של בין 25% ל-40%. ברור שתמיד ישנם סיכונים, ויכול להיות שיסתבר שההנחות האלו שלי אופטימיות מדי. למרות זאת, יחס הסיכוי/סיכון כאן הוא מאוד לטובתי. אני אוהב הימורים שכאלו.
זאת לא התקופה הכי כיפית להחזיק בג'יי-פי. כמעט לא עובר יום שלא נפתחת חקירה כנגד החברה, ואי אפשר שלא להתרשם שהממשל האמריקאי החליט לעשות "זובור" עליה. אבל דווקא בגלל זה, זאת הזדמנות טובה להיכנס להשקעה הזאת. מדברים על כך שהחברה תצטרך לשלם קנסות שעוברים בהרבה את ה-10 מיליארד דולר – וזה באמת המון כסף. אני לא יודע איך זה יגמר בסוף, אבל לא נראה לי שזה יגמר בקנס של 200 מיליארד דולר (שזה הסכום בו השוק מעניש כיום את המניה).
שורט סין
הברוקר אילץ אותי לסגור את השורט על Evergrande (סימול 3333) בהפסד של כ-7%. ממש מבאס. וזה לא שהיה לי מרג'ין קול, אלא הצד השני (זה שלוותי ממנו את המניות) ביקש את המניות בחזרה, ולכן לא הייתי לי ברירה אלא לסגור את הפוזיציה. כמו כן החלטתי לסגור את השורט על ICBC ב-5.08$. עם כל העמלות, דיבידנד וריבית ששילמתי, יצאתי כאן בהפסד של כ-5% אני חושב. סגרתי את השורט משתי סיבות עיקריות – הראשונה היא בגלל שמדובר בשורט יקר. הבנק משלם הרבה דיבידנדים. כמו כן אני חושב שיש סיכוי שהממשלה תשאיר את הבנקים כזומבים מהלכים – כלומר היא לא תורה להם להכיר בחובות האבודים שלהם. אם זה ייקרה, יכול לקחת הרבה זמן עד שההימור הזה יצליח. סיבה שנייה היא שהגעתי למסקנה שיש לי יותר מדי פוזיציות בתיק, והמעקב אחרי כולן מתחיל לגזול ממני יותר מדי זמן. לכן החלטתי לרכז את השורט על סין בשני הימורים גדולים על Anhui (סימול 0914) ועל ואלי (סימול VALE). הרבעון הגדלתי בכשליש את השורט על אנחווי תמורת 23.1$. ואז בעוד כ-20% ב-24.25$.
מכרתי עוד מניות של ואלי תמורת 16.25$. חיכיתי כאן הרבה זמן לואלי. אני פשוט מת על השורט הזה, אבל לא רציתי להוסיף במחיר נמוך מ-16 דולר. המניה התקרבה מספר פעמים למחיר זה, אבל לא התפתיתי. כבר יש לי כאן החזקה גדולה, ולכן רציתי לחכות למחיר טוב יותר. ברגע שהיא עברה את קו ה-16, לחצתי על ההדק. ריו טינטו החלה לתפעל את המכרה החדש שלה – תוך מספר חודשים הוא יגיע לתפוקה מלאה של 50 מליון טון בשנה. בדצמבר גם פורטסקיו וגם סיטיק אמורות להוסיף עוד תפוקה. זה יביא ללחץ מאוד גדול על מחירי הברזל – וזה עוד לפני שהתחלות הבניה בסין התרסקו. אני ממש אוהב את השורט הזה. אם הייתה לי עוד נזילות הייתי מוסיף עוד.
לפני כחודש, סין הוציאה תכנית חדשה לשיפור איכות הסביבה במדינה. זאת התכנית הכי מקיפה שסין הוציאה אי פעם וההשלכות שלה כנראה תהיינה מאוד משמעותיות, הן למלחמה בזיהום בסין והן ההשפעה שלה על תעשיות רבות. אחת ההחלטות המעניינות בתכנית היא איסור מוחלט על בנייה של תחנות חשמל פחמיות בשלושה אזורים במדינה – אזור בייג'ינג-טיאנג'ין (שכולל גם את כל מחוז חה-ביי), אזור הדלתה של הינגצ'ה (שנחאי והסביבה) ואזור הדלתה של נהר הפנינים (גווג-ג'וו והסביבה). למי שלא מכיר טוב את סין, מדובר בשלושת האזורים המאוכלסים ביותר בסין (אני לא ידוע בדיוק את הגבולות של האיסור – אבל להערכתי מדובר באזורים שכוללים 300-500 מליון תושבים). אלו גם האזורים הכי עשירים בסין ושצומחים הכי מהר. אם להשוות את זה לארה"ב, אפשר לראות את זה כאילו מדובר באזור ניו-יורק והסביבה, קליפורניה וטקסס.
אזור בייג'ינג-טיאנג'ין לקח את האיסור צעד אחד קדימה והתכנית היא להוריד את צריכת הפחם באזור הזה לאורך השנים. אני מניח שאזורים אחרים בסין יאמצו מדיניות דומה בעתיד. ההשפעה של החלטה זו על עתיד שוק הפחם העולמי תהיה עצומה.
לא עבורו מספר ימים, וממשלת ארה"ב הודיעה על תקנות חדשות ומאוד מחמירות על בנייה של תחנות חשמל פחמיות במדינה. ראשי-תעשיית האנרגיה טוענים שזאת בעצם מכת מוות לתחנות חשמל פחמיות. ככה שתוך חודש שתי צרכניות הפחם הגדולות בעולם החליטו להילחם בגורם המזהם הזה. מעניין מה ואלי תעשה עם התכניות שלה למכרות פחם. החברה משקיעה כ-20 מיליארד דולר רק במכרות פחם חדשות במוזמביק.
פעולות שונות
מימשתי חלק מהמניות של סטיוארט (סימול STC) תמורת 31.4$.
הוספתי עוד לקונרד (סימול CNRD) ב-28.5$. החברה הרוויחה יותר מ-2$ בחצי השנה הראשון. החברה הזאת באמת מדהימה. היא צומחת ב-20% בשנה ויש לה ROE של כ-20%, וזאת למרות שאין לה כמעט חוב והיא עוד מחזיקה הרבה מזומנים. זה ממש מדהים אותי שחברה שבונה ספינות (בעיקר דוברות) יכולה להיות כל כך רווחית. קונרד היא מסוג ההשקעות שאני ממש אוהב. כשהתחלתי לקנות את המניה, המחיר שלה עמד על כ-22$ כלומר מכפיל של 5 וקצת על חברה עם מאזן חזק ו ROE של 20%. זה פשוט מדהים עד כמה שוק המניות אינו יעיל.
למדתי בדרך הקשה שעדיף לשלם מכפיל קצת יותר גבוה בשביל לקנות איכות. אני אפילו מתבייש לכתוב את המשפט הזה כי הוא כל כך ברור. מאז שהתחלתי ללמוד על השקעות וקראתי על באפט נחשפתי לעובדה הזאת – שעדיף לשלם על איכות, אבל משום מה התעלמתי מזה במשך שנים. ולא, שלא תבינו אותי לא נכון, אני ממש לא מסכים עם אלו שחושבים שצריך לקנות מניה של קוקה-קולה במכפיל 20 או וולס-פארגו במכפיל 18 ולשבת עליהן שנים. זה משהו שעובד לא רע בשביל מישהו שמנהל מיליארדי דולרים, אבל בשביל המשקיע הקטן זאת טעות נוראית. אני לא מדבר על לקנות מניות איכותיות במכפיל מכובד, אלא לקנות מניות איכותיות במכפיל מגוחך, רק שהמכפיל קצת יותר גבוה ממניות לא איכותיות.
למשל, עדיף לקנות את קונרד במכפיל רווח של 6 מאשר חברה זולה שכמעט לא צומחת ויש לה חוב ענק אבל מכפיל רווח של 5. או, אם להיות קצת יותר ברור – מה שאני רוצה להגיד זה שכשפוגשים מניה כמו קונרד שנסחרת במכפיל 5 (שלא לדבר על כך שהיא הייתה גם במכפיל 3 שנה וחצי לפני שקניתי), או מניה כמו דארט-גרופ שגם הייתה במכפיל נמוך מ-5. ובשני המקרים מדובר בחברות עם תשואה על ההון גבוהה מאוד, בלי חוב, עם הנהלה טובה ובתחום שיכול לצמוח עוד שנים רבות. כשפוגשים הזדמנויות שכאלו צריך להביא משאיות על גבי משאיות ולהעמיס סחורה.
עשיתי את זה עם סאונדוויל, אבל נכשלתי לגמרי במקרה של קונרד ושל דארט-גרופ. בשני המקרים הייתי צריך לקנות הרבה יותר.
מכרתי חצי מההחזקה באמרסון תמורת 1.6$. מספר שבועות אח"כ סגרתי לגמרי את הפוזיציה תמורת 1.7$. סך הכל ההשקעה הזאת הייתה ניטרלית – כלומר לא הרווחתי ולא הפסדתי עליה. החלטתי לסגור אותה רק כדי להוריד מינוף בתיק.
מכרתי את כל המניות שנשארו לי בפינסבורי. זאת הייתה השקעה מדהימה. קניתי את המניה לפני כ-3 שנים במחירים בין 20-25 פני. אז היא נסחרה במכפיל של כ-4. עכשיו, אחרי שהיא עלתה כמעט פי 3, היא כבר פחות זולה, והגיע הזמן לעבור הלאה. מכרתי תמורת 0.62 ותמורת 0.634. המניה המשיכה לזנק אחרי שמכרתי והגיעה לאזור ה-75 פני. איך אפשר שלא לאהוב את החברות הקטנות האלו?
חיסלתי את ההשקעה שהייתה לי ב PSPI תמורת 0.246842 פאונד. עשיתי פה בערך פי 2 תוך 8 חודשים. בהחלט מכובד. החברה עדיין זולה, אבל פחות מבעבר והגיע הזמן לתת לכסף לעבוד במקום אחר.
מניה נוספת שמכרתי כדי להוריד מינוף היא VSEC. מכרתי תמורת 46.5$. עשיתי שם יותר מ-80% תוך 3-4 חודשים. (אמרתי כבר שאני מת על חברות קטנות?).
הגדלתי ב-40% את החוזה USD/JPY תמורת 97.221.
בניתי פוזיציה של כ-5% מהתיק באביקס (סימול EBIX) תמורת 11.868$, 11.11$ ו 11.4$.
קניתי מניות ב COOPER TIRE & RUBBER (סימול CTB). את הרעיון קיבלתי ממתי אלון. מדובר במקרה מיוחד. החברה אמורה להירכש ע"י חברה הודית תמורת 35 דולר. קניתי מניות ב-31.46$ וגם ב 31.52$. אתמול בעלי המניות אישרו את העסקה. המניה נסחרת מתחת ל-31$ עכשיו – כנראה בעיקר בגלל שהעובדים מתנגדים לעסקה ועושים קצת בלגנים. אני די בטוח שהעסקה תיסגר בסופו של דבר ואני אעשה כאן כ-10% די מהר.
בנוסף, חיזקתי את אחת ההשקעות הקטנות שעדיין לא חשפתי, וקניתי קצת מניות של חברה קטנה אחרת.
אני רוצה להזכיר לקוראים שהבלוג הזה מיועד לתעד את ביצועי ההשקעות שלי, ולחלוק מניסיוני כמו גם מהטעויות שלי. אני לא ממליץ על אף אחת מהמניות המוזכרות כאן. כמו כן, אני עלול למכור (או לקנות) מניות זמן קצר לאחר שקניתי (או מכרתי) אותן, וזאת מבלי לדווח על כך כאן.
תודה על השיתוף של הידע והנסיון. זה די נדיר. כמובן שהייתי שמח אם היית מפרט יותר על מכירת MSN לעומת קניית EBIX למשל. (לא כ"כ על EBIX כמו על MSN).
אני די בטוח שבסוף MSN תהיה השקעה כדאית, ויכול להיות שעשיתי טעות שמכרתי. הסיבה הייתה בגלל שלדעתי יש סיכוי טוב שהתביעה נגדה תצליח, ואז החברה כבר לא תהיה נט-נטס. באביקס, לעומת זאת, הטענות נגד החברה לא רציניות לדעתי, והקטליזטור שם יכול לבוא די מהר.
לגבי מדד ההנג-סאנג – אולי הוא עולה בגלל הדפסת הכסף הסינית עליה דיווחת באחד הפוסטים הקודמים?
אם יש הדפסת כסף מצד הממשלה אז התגוננות אפשרית של האזרח הממוצע היא בעזרת השקעה בחברות סיניות.
אפשרי?
היי עידו, התוצאות שלך לא פחות ממדהימות. אני מאוד מעריך את סגנון העבודה (והכתיבה) שלך. המקרה המיוחד ב CTB מאוד מעניין (תודה לך ולמתי), אשמח לדעת מדוע אתה די בטוח שהעסקה תיסגר? מסגרת הזמנים שרשומה בהודעה היא עד סוף השנה וכעת יש כבר את אישור בעלי המניות. באופן אישי נראה לי שהם כן יגיעו להסכם עם איגוד העובדים, שלפי הבנתי מוטרד ממבנה העסקה (יותר מדי חוב). האם יש נתון מסוים שנותן לך את הביטחון שהעסקה אכן תצא לפועל ?
עמית, בדיוק כמו שכתבת – העובדים מוטרדים מהעסקה ומוחים. הם כרגע בתהליך גישור מול ההנהלה. לי לא נראה שזה משהו שימנע מהעסקה לצאת לפועל. שים לב שגם הדאון-סייד נמוך, כי המניה נסחרה מעל ל-20 דולר לפני שהודיעו על הרכישה. יש לי כ-3% מהתיק ב CTB.
לאט לאט אני גם מתחיל להיפתח לתעשיית ה FOR PROFIT שוב אחרי בדיקות שעשיתי ב2011 וויתרתי.
לא בטוח שחברות מפסידות זה הכיוון שלי אבל יש שם חברות איכותיות במחירים ברצפה.
עידו – תוכל לפרט בבקשה מה אתה אוהב ב – EBIX
כלומר מה גרם לך לפתוח פוזיציה במניה.
ניר, דיברנו על EBIX בתגובות לרשומה של הרבעון הקודם, אז אתה מוזמן להציץ שם.
החברה מאוד זולה ביחס לרווחים שלה. המניה ירדה המון בגלל תביעות, חקירות וכתבות לא אוהדות. מבדיקה שלי עושה רושם שאין הרבה בשר בטענות כנגד החברה, ולכן פתחתי שם פוזיציה. אם אני צודק, והחברה באמת נקייה מרוב החשדות נגדה, סביר להניח שהיא תחזור די מהר לאזור ה-20 דולר – ואולי יותר.
ערןש, המשחק כאן לא קשור לרווחים של CTB. מדובר ב WORKOUT.
איציק, כן, אתה צודק. ישנה גם את הבעיה הסינית. קשה לי להאמין שהסינים יפילו את העסקה. אין להם שום אינטרס לעשות זאת. בסופו של דבר הם יודעים שאם הם יפילו עסקאות שכאלו, אז המערב (או הודו במקרה הזה) יפילו עסקאות של חברות סיניות שרוכשות חברות זרות.
מצד שני, ברור שאי אפשר לדעת ב-100% מה יקרה כאן. לכן גם הספריד כל כך גדול. אם העסקה הייתה סגורה ב-100%, אז הייתי שם כאן את כל הכסף שלי ועושה 10% תוך חודש. ברור שיש כאן סיכון. דרך אגב, בינתיים קיבלתי גם דיבידנד קטן, מה שיעלה לי עוד את התשואה אם העסקה אכן תסגר (ואני חושב שהסבירות כאן היא של יותר מ-80%).
עמיחי, בדיוק!
לא ידעתי שקונרד עלתה כל כך הרבה. יש לה עכשיו גם רוח גבית מאוד גדולה מבום הגז במפרץ מקסיקו. עם ה CAPEX של 15 מליון שהם עשו בשנה הבאה, הרווחים כנראה ימשיכו לעלות יפה בשנה הקרובה.
האם לדעתך הדו"ח של הרבעון השלישי של CTB לא יושפע מהצניחה במכירות רכב בספטמבר שפורסמה היום ?
עידו לא רק העובדים מוחים גם החברה הסינית השותפה של CTB הגישה תביעה להתיר את השותפות עם CTB עקב התנגדותה לעיסקה . לפי מה שהבנתי הרוכשים ההודים בונים על השוק הסיני. מה דעתך על זה?
http://finance.yahoo.com/news/coopers-chinese-workers-lock-u-170754492.html
כמה שאתה צודק בנוגע לאיכות מול מכפיל.
לא מזמן חישבתי מהי התשואה השנתית שלי על קונרד והגעתי למשהו כמו 35% שנתי ל3 השנים האחרונות וחשבתי לעצמי איזה אחלה תזמון היה לי. סתם בשביל הספורט הסתכלתי מה קיבלו בעלי המניות שהחליטו להשקיע לפני עשר שנים בחברה הזו ונפלתי מהרגליים… זה היה פחות או יותר אותו הדבר. מי שהשקיע לפני עשור הכפיל את ההון כמעט פי 15 והעתיד נראה טוב מתמיד.
אני חושב שאז נפל לי ממש האסימון על החשיבות של תשואה על ההון, איכות, הנהלה טובה וכל שאר הדברים שבדרך כלל קשה לי לשלם עליהם יותר.
עידו תוכל בבקשה לההתייחס לנקודה שהעלה עמית בעניין יכולת המימון של אפולו לעסקה ?
נראה שהעסקה הנ"ל גדולה על אפולו ושלא יהיה לה קל לגייס את הסכום בכדי להשלים את העסקה מול CTB.
לא ראיתי שיש בעיית מימון. אולי פספסתי משהו?
מה שראיתי זאת דאגה של העובדים שהחברה החדשה תהיה ממונפת מדי.
לםי מה שקראתי לצורך מימון העסקה יש לגייס לא מעט חוב. הסתכלתי על מבנה המאזן של אפולו והוא לא נראה כזה שיכול לתמוך בקלות בעסקה כזו. אולי אני טועה אבל זה הרושם שקיבלתי.
עידו,
אשמח אם תוכל לתת קישור לפורומים בהם אתה מחפש, בלוגים היה לי יותר קל למצוא (מדהים כמה כאלו נפתחו בשנתיים האחרונות)
אוף דה רקורד –
יש משהו בבלוג הזה שגורם לי להעדיף אותו על אוכל \ סקס \ עבודה.
הם יכולים לחכות (ולפעמים הם מאד דחופים) אבל את הקריאה של הבלוג הזה אני לא מצליח לדחות.
עופר, אני שמח שאתה מוצא עניין בבלוג.
תון, אני כבר פחות מבלה בפורומים מאשר פעם. אני אפילו כמעט ולא מבקר ב VIC. יש את הפורומים בעברית – השקעות ערך בדה-מרקר ולונג שאני קורא.
יש כל כך הרבה מקורות מידע היום שהבעיה היא יותר של סינון מאשר כמות הרעיונות.
עופר – אני מסכים איתך לחלוטין
תון – תוכל לפרסם את הלינקים לבלוגים האיכותיים שמצאת ?
EBIX זולה בצורה בלתי רגילה. עסק מצוין עם מה שנראה כחפיר מסוג SWITCHING COSTS, רווחי ביותר וצומח שנים בשיעור דו ספרתי נסחר במכפיל של פחות או יותר 5 בגלל חקירת רשות שנמתחת כמו מסטיק ומתקפת פוסטים עלומים בסיקינג אלפא.
לפעמים אתה חייב למות על העידן בו אנו חיים.
ללא החקירה הייתי מרגיש בנוח לקנות את החברה לפי מכפיל FCF של 20 או קרוב לכך.
מסיבות שכבר פורטו פה בשרשור לפוסט הקודם יש ביטחון מספק בהערכה שהחברה הזו אינה אנרון.
כמעט כל אופציה אחרת מסמנת אותה כהשקעה הזולה ביותר בה נתקלתי במחצית השניה של 2013.
(ג.נ – אני מחזיק במניה. אין לראות בכתוב המלצה מכל סוג.)
אלעד,
בלוגים לדוגמא שאני מחבב (חוץ מהנוכחי 🙂 – אני מניח שרוב מי שכאן כבר מכיר:
http://www.oddballstocks.com/
http://brooklyninvestor.blogspot.co.il/
http://otcadventures.com/
http://alphavulture.com/
מה שנחמד בבלוגים זה שהם נותנים קישורים לבלוגים אחרים ככה שאין לזה סוף.
עדו, תוכל בבקשה להרחיב בקצרה על דעתך לגבי סטיוארט כיום?
האם השתנתה ההערכה שהחברה שווה 50 דולר וצפונה?
מדוע?
דעתי לגבי סטיוארט לא השתנתה.
תון – תודה רבה על הקישורים
מישהו יודע מדוע CTB יורדת היום 7%.
מחיר העסקה כבר משקף פרמיה של כמעט 20% למחיר היום.
@מוזס
Cooper Asks Court to Require Apollo to Proceed with Expeditious Closing Per Merger Agreement
כן, נראה שיש סיכוי שהעסקה נפלה.
נחכה ונראה.
אני לא בטוח שהעסקה נפלה כיוון שאפולו הגיבה לתביעה שהיא מתכוונת לבצע את העיסקה.
יש גם דמי ביטול עסקה שזה לא מעט מעל 100 מיליון דולר.
אני חייב להודות שלא כל כך הבנתי את הצעד של Cooper, מדוע הם בחרו ללכת לבית משפט? מהכתבות בעיתון נראה שאפולו עדיין רוצים לבצע את העסקה וגם הם הופתעו מהמלך של Cooper. הדבר היחיד שאני יכול לחשוב עליו הוא שאפולו רצו לשנות את המחיר של ביצוע העסקה, לאור הקשיים ו Cooper החליטו לדחוק אותם לפינה. אני לא זוכר הרבה מקרים מהסוג הזה ב WORKOUT. למישהו מהחברים עולה דוגמה בראש למקרה כזה? מעניין גם לדעת מה הייתה התוצאה הסופית?
עמית, החלק הקשה בהשקעות הוא שכל מקרה שונה מקודמו, לכן קשה למצוא איזה שהוא מבנה קבוע. אני לא חושב שתמצא מקרה דומה למקרה הזה. שלא לדבר על כך שמעורבת כאן חברה הודית – שממש קשה לי לדעת איך לאכול אותם – כי אני לא מכיר את התרבות.
נצטרך לחכות ולראות מה יקרה. מה שאני אוהב במקרה הזה זה שהדאון-סייד לא ענק, כי החברה לא נסחרה במחיר הרבה יותר נמוך ממה שהוא היום לפני ההודעה על הרכישה. אבל זה מזכיר לנו למה חשוב לפזר את התיק ובמיוחד ב WORKOUTS – שאסור לשים יותר מדי על מניה אחת.
עידו, אם אפשר הייתי רוצה הצצה לראש שלך: האם ב-Workout הזה היה לך איזה מידע או ידע על החברה אן התעשייה או משהו בסגנון שגרם לך להאמין שהעיסקה תיסגר?
אני מנסה להבין איך מחליטים אם להכנס לכזה טרייד או לא.
יש הרבה הצעות רכש, בחלקן ההפרש בין מחיר הצעת הרכש למחיר הנוכחי הוא גדול. הנה למשל בבלאקברי ההפרש כיום הוא הגדול ביותר באחוזים מכל ה-109 הצעות שמעל מיליארד דולר:
http://business.financialpost.com/2013/10/04/blackberry-ltds-share-price-slide-makes-potential-fairfax-deal-priciest-in-north-america/?__lsa=99ff-1e60
תודה מראש.
יואב, לפי מה שאני מבין העסקה בבלאקברי לא אושרה. אני נכנס רק למצבים בהם העסקה אושרה ע"י ההנהלות של שתי החברות.
אפולו אישרו את העסקה אבל אח"כ עשו סיבוב של 180 מעלות.
עכשיו השאלה היא האם לחכות להתפתחויות כאן או למכור. אני נוטה למכור, ויש לי 14 שעות לחשוב על זה.
ראיתם את המכירות בCTB?
כמו שאמר המשורר: " הלך הכסף בסנוקר, דוד"
@עדו מרוז
אני נוטה לחכות להתפתחויות. לא סביר שיורידו את המחיר עד לשווי שוק, אם יבוטל ויקבלו הקנס הם נסחרים ממילא במחיר/מכפיל אטרקטיבי. גם אם ה- 35$ למניה הוא רק אינדיקציה לשווי זה יגרה את המשקיעים כי מישהוא לכאורה היה מוכן לשלם את המחיר הזה. זו חברה עם ביזנס אמיתי, לא כמו רדוור הישראלית שמדביקים לה תו מחיר של מיליארד$ למכירה – שמבטא מכפיל ngk 40..
ngk טעות דפוס, סליחה. התכוונתי ומעלה. אגב radware היתה סתם דוגמא.
עדו תודה על התשובה. קטונתי מלייעץ לך מה לעשות במקרה הזה. בכל מקרה 3% זו לא השקעה גדולה, אז עשרה אחוז מתוכה לכאן או לכאן זה לא נראה לי מאוד משמעותי? 🙂
צ'אנוס לא אוהב את תעשיית הפחם (או הנפט) http://www.benzinga.com/media/cnbc/13/10/3982663/chanos-sees-transitional-woes-for-oil-and-coal?utm_source=feedly#
דרך אגב, בשנתיים האחרונות השקעתי שלוש פעמים בחברות (או תעשיות) שצ'אנוס לא אהב – פורד, וסטרן-דיג'יטל ועכשיו – השכלה פרטית.
על הראשונה והשלישית לצ'אנוס היה שורט בעבר, אבל כנראה סגר אותו לפני שנכנסתי כלונג.
על השניה – צ'אנוס פתח שורט כנראה אחרי שמכרתי.
אבל, לפחות במקרה של סין אנחנו מסכימים.
עידו האם אתה מכיר במקרה את חברת(0336) Huabao International ? על פניו נראה שהחברה נסחרת במכפיל נמוך, תחום פעילות בעל חסמי כניסה גבוהים, חלוקות דיבידנד לא מבוטלות ומבנה שוק מעניין.
אני לא מכיר את החברה. אולי הייתי מסתכל, אבל קשה לי להשקיע בסין כל עוד המדינה לא משפרת את הפיקוח על האודיטינג החיצוני.
כן זה אחד החששות אך עם חלוקות של כ 40% מהרווחים ובייבק זה קצת מקטין את הסיכון לרמאות. בנוסף מדובר בחברה שהינה פועלת בתחום שלא אמור להפגע יתר על המידה גם אם יהיה משבר כלכלי בסין. מה שמפחיד שם זה הרווחיות הגבוהה אך נראה שהיא מקובלת בענף.
אולי אני אסתכל עליה בשביל העניין.
עדו,
תוך כדי קריאת הטרנסקריפט של WFC ברבעון האחרון, אני קורא את המספרים ויש לי דז'ה וו לפוסטים שלך בבלוג לפני כשנתיים שצפו כמעט במדוייק לאן הבנק יגיע כיום (EPS, ROE, provisioning). וזה קורה אחרי הרבעון המאתגר ביותר שהיה לה בשנתיים האחרונות
שאפו גדול.
ערןש, תודה, אבל האמת שטעיתי בהרבה. לפני שנתיים חשבתי שה PTPP ישאר על 40 מיליארד או יותר בשנה, הפרשות לחומ"ס יעמדו על 10מיליארד והמס גם על 10, ואז נקבל רווח נקי של כ-20 מיליארד דולר.
אומנם הגענו ל-20 מיליארד אבל עם הפשרות נמוכות יותר לחומ"ס ו PTPP נמוך יותר. מה ששיבש את הנבואה שלי זה הריבית הנמוכה שממש מזיקה לוולס, וההתאוששות האיטית של הכלכלה (ציפיתי להתאוששות חזקה יותר).
זה רק מראה עד כמה קשה לנבא את העתיד מצד אחד, ומצד שני עד כמה החברות הפיננסיות יכולות להסתגל. לכן, ואני יודע שרבים חושבים שזה פשטני מדי, לדעתי הדרך הכי טובה להעריך את WFC, JPM ו GS זה פשוט לקחת את ההון שלהם ולעשות על זה ROE של 15% בערך. לדעתי זאת משוכה סבירה. הבנקים יעברו המון שינויים בשנים הקרובות, אבל הם יצליחו להסתגל ויתאימו את הפעילות שלהם כדי להגיע ל ROE של 15%.
כן, הכדור (בדולח) צריך לעבור כיוונון קל.
אחד הדברים שסטומפ מדגיש בשיחה זה הדינמיות והdiversification של הבנק.
כך הזינוק של ריבית המשכנתאות בלמה זמנית את המיחזורים אך מנגד החטיבות האחרות פיצו יפה. והירידה גם דחפה את. הבנק להעלות את. שיעור היעילות שלו לרף העליון 59.1%) וזה יתבטא בתשואה גבוהה יותר על ההון המושקע לכשיתחדשו הביקושים למשכנתאות.
זה כל היופי במחזורי עסקים וולס פשוט מתפקדת נפלא.
עדו – האם מכרת בסוף את CTB? מה השקולים? כשקנית טענת שלמרות מכשולים עושה רושם שהעסקה תצא לפועל. בנתיים רק ממשיכים אותם מכשולים ואין RESOLUTION בענין, אז למה לא לחכות?
כשקניתי נראה היה שיש שני צדדים לעסקה וששניהם סגורים על זה, אבל זה השתנה לגמרי לפני שבוע כשהצד הקונה נסוג.
עכשיו אנחנו מדברים על מצב אחר לגמרי.
נגיד שלא הייתי קונה לפני חודש והייתי שומע על העסקה היום, אין מצב שהייתי קונה את המניה של CTB כי הצד הקונה נסוג. לכן… אם לא הייתי קונה היום, אז לדעתי זה נכון למכור.
כן, אולי יש סיכוי שייצא כאן עוד משהו, אבל הסיבות לקנייה שביצעתי הפסיקו להתקיים ולכן אני מעדיף לקפל את הזנב בין הרגלים, לחתוך את ההפסדים ולעבור לדבר הבא.
מנסיון, צריך לדעת לחתוך הפסדים ולא להשאיר השקעות כושלות רק בגלל סיבות פסיכולוגיות שאין להן בסיס לוגי.
במקרה אני עובר לפי סקרינר ומופיעה CTB
המלאי עולה מהר יותר מהמכירות בשנתיים החולפות אז כנראה סוף סייקל
עידו נתקלתי לא מזמן בבלוג שלך ואני פשוט נהנה לקרוא וללמוד ממך. לגבי CNRD קראתי שאתה מעריך אותה סביב ה 50 דולר. הסתכלתי עליה ואכן לפי מכפילים היא נראית זולה אבל קשה לי לתת הערכה למחיר יעד ואשמח אם תפרט איך אתה מגיע להערכות היעד שלך.
תודה רבה על חלוקת הידע!
מתעניין – לא.
התלמיד – הרווח השנה יעמוד כנראה על 4$ או יותר. חברה עם ROE כה גבוה ומאזן חזק מאוד ראויה להסחר במכפיל רווח מינימלי של 15 – או 60$ למניה.
עידו שלום. רציתי לשאול האם יצא לך במקרה להסתכל על Huabao International ?
לא ברור לי מדוע המניה של JPM עולה כבר כמה ימים והוורנטס ל 2018 תקועים במקום סביב 16.5 (אותו שער בזמן שהמניה עמדה על 50.5$ לפני שבוע שבועיים)
מדוע יש מוכרים בשער הזה?
עידו,
מה דעתך על הקפיצה האחרונה במחירי עופרת הברזל?
אני תוהה האם זו ירייה אחרונה עם כל התותחים הכבדים (ולראיה מספר הערים האיזוטריות שהחליטו לאחרונה שדווקא בשטחן ייבנה הבניין הגבוה בעולם), או שאולי יש לסינים תחמושת לעוד שנה שנתיים של ביקושים מטורפים כאלה.
בכל מקרה תוצאון החציון הראשון של Fortescue היו הרבה יותר גבוהות משציפיתי והרווחיות הגולמית הגיעה לרמות של 2011
אמיר, לא הייתה קפיצה במחירי הברזל.
עידו, נדמה לי שקראתי בדיווח של פורטסקיו שמחירי הברזל ב-Q3 היו בממוצע מעל 130$
הי עדו,
כרגיל – לא יכול להפסיק לקרוא את הבלוג הזה…
לגבי JPM:
האם לדעתך האופציות לא מגלמות הזדמנות יותר מעניינת מהוורנטס? אומנם הטווח קצר יותר (ינואר 2015) אבל בהנחה שהמניה תתקדם למעלה, והזובור מהממשל יצטמצם במהלך הזמן, אפשר להניח שבמהלך השנה הקרובה המנייה תעלה לפחות בכ 30$-60$ מה שמגלם שיעור רווח גדול יותר.
מה דעתך?
מוטי, דיברנו על הנושא הזה כבר בקשר לוולס-פארגו. אז אני לא אחזור על הכל רק אגיד שזאת השוואה שבין תפוזים לתפוחים. אין מצב שאני אשים 50% מהכסף שלי בליפים.
עידו,
היום פורסם שכנראה ו JPM מגיעה להסדר עם משרד המשפטים ותשלם קנס של 13 מיליארד דולר, סכום זה להסדר שפורסם לפני מספר ימים בו תשלם 4 מיליארד דולר לסוכנות הפדראלית.
כמובן ששום דבר שם לא סופי ועוד יש תביעה בקליפורניה שצפויה להתברר בעתיד אבל אלו חתיכת סכומים (אישית ציפיתי לפחות).
האם ידוע למישהו האם הקנסות האלה מוכרים כהוצאה לצרכי מס?
אני מניח ש- JPM כבר הפרישה חלק לא קטן בספריה בגין הסכומים הללו, האם מישהו יודע כמה?
על פניו גם לאחר הסכומים JPM צריכה להסחר לפחות כמו WFC ואפילו מעט יותר.
מוזס, ההוצאה מוכרת לצרכי מס. התשובה לשאלה השנייה נמצאת בדוח של ג'יי-פי שיצא בשבוע שעבר.
הסכום עלה היום ל- 5.1$ אבל לפחות הסכים סופי.
המשקיעים לא נראה שמתרגשים מזה לכאן או לכאן ב- After hours. כנראה בגלל שמראש הוקצה סכום של כ- 23B לכל התביעות. השאלה מה יקרה אם זה יגמר ביותר ?
ebix דוחות רבעון שלישי:
http://finance.yahoo.com/news/ebix-announces-third-quarter-2013-123000178.html
http://seekingalpha.com/article/1823562-ebix-management-discusses-q3-2013-results-earnings-call-transcript?part=single
אני לא מבין למה הקניית מניות החוזרת במחיר הנוכחי של אביקס ממש קטנה. הגיוני שבמחיר הנוכחי החברה תעמיס הרבה מניות ותקטין את מספר המניות בצורה משמעותית.
השוק גם לא מתלהב מהדוחות
היי עדו,
קודם כל המון תודה על הבלוג המלא בפנינים.
יש לי שתי שאלות..
האחת מנהלתית, האם יש דרך לקבל עידכונים חיים דרך האימייל בכל פעם שאתה מעלה פוסט חדש?
השניה נוגעת להשקעות במניות פרפרד בקוריאה(הדרומית כמובן) שנראות מתומחרות בדיסקאונט רציני לעומת הקומון , ספציפית אני בודק את היונדאי ואת היונדאי מוביס (012335) שתיהן נסחרות במכפילים מצחיקים לטעמי…אשמח לשמוע דעתך
אין אפשרות לקבל עדכונים דרך המייל. אפשר רק דרך ר.ס.ס.
לא מכיר את היונדאי.
מה המשמעות של מכפיל על פרפרד? מדובר,בסוג של אג"ח בסופו של דבר.
הרצל לגבי EBIX,
הדוחות היו די צפויים. החברה רוכשת מעט מאוד מניות בגלל שהיחסים הפיננסים שלה נפגעו(דיברו על זה בשיחת הוועידה).הם לא פירטו איזה יחסים בדיוק אבל הם קשורים לרווח נקי שנפגע בגלל חיוביים חד פעמיים.
הם הצליחו להגיעה להסדר בשתי תביעות(שזה מאוד חיובי), וכמו כן נתנו הערכה שנראה גדילה בהכנסות בשנה הבאה ושהיעד של שולי רווח תפעולי הם 45% (שזה די שאפתני).
מרק תודה על התגובה.
מרק יש לי 2 שאלות:
1) איזה מחיר יעד אתה נותן לחברה או איזה מכפיל רווח אתה נותן לחברה עם נתונים כמו של אביקס?
2) איזה סיכונים אתה רואה לחברה הזו?
תודה
מחזור של 71K מניות ב- CRND ביום שישי האחרון (קצת יותר מפי 10 מהמחזור הממוצע)ולמעשה המחזור היומי הגבוה ביותר במניה מאז אפריל 2012.
לא נתקלתי בשום הודעה מיוחדת, מישהו יודע משהו ?
הי ברק.
ראה בלוג שנכתב לאחר כנס סוהן האחרון http://cfa.is/12sBJnb
From Sohn Investment Conference – מדבר על מניות פרפרד בקוריאה
ובנוסף את המצגת של גיא ספייר מ VALUEx-2013
http://www.scribd.com/doc/123485753/Investment-Case-for-Hyundai-Mobis-Preferreds
ממה שאני מבין (ויכול להיות שאני טועה כאן) מניות פרפרד הן מניות "בעלות" על העסק בדיוק כמו מניות רגילות אלא שבמניות פרפרד לא ניתנת לך זכות ההצבעה…
לכן לפי הבנתי יש משמעות לבדיקת מכפילים בקניית מניות פרפרד…
אני לא יודע מה המבנה בקוריאה. בארה"ב preferreds יכולות להיות אחת מכמה אפשרויות:
1. אג"ח ללא תאריך פירעון מוקדם, כאשר במרבית המקרים לאחר כמה שנים החברה יכולה לקנות את המניות בחזרה במחיר ההנפקה, אבל לא מחויבת לכך.
2. אג"ח להמרה. במקרה כזה, המניות יומרו למניות רגילות בתאריך ספציפי.
2. אג"ח להמרה אופציונלי. החל מתאריך מסוים החברה יכולה להחליט להפוך את המניות למניות רגילות על פי החלטה.
אם זה כך גם בקוריאה אז חשוב מאוד להבין איזה סוג של מניית בכורה אתה קונה, ומתי ניתן להמיר אותה למניה רגילה. אם המבנה שונה מארה"ב אז תתעלם ממה שכתבתי.